Chatten met je huisarts over gezondheidsvragen

Patiënten van Arts en Zorg kunnen elke dag chatten over gezondheidsvragen. Via ons Medisch Contact Centrum (MCC) in Arnhem, Utrecht en Heereveen behandelen we met de hulp van triagisten, doktersassistenten, geneeskundestudenten en een regie-arts als achterwacht alle vragen van onze patiënten. Een fijne aanvulling voor zowel patiënt als huisarts. Voor veel vragen hoeft een patiënt nu niet de deur uit en er is minder druk op de huisartspraktijk. Wil je meer weten over de mogelijkheden van chatten via Arts en Zorg? Lees hier alles over de mogelijkheden. 

Hoe werkt chatten met de patiënt?

De chatfunctie werkt voor patiënten heel gemakkelijk. Via een mobiel, tablet of laptop gaan patiënten eenvoudig digitaal met een zorgverlener van het Medisch Contact Centrum in gesprek. De chat is gratis en is toegankelijk voor iedereen. Patiënten bij Arts en Zorg kunnen we direct helpen met algemene vragen, praktische tips of persoonlijke medische klachten. 

Tijdens de chat bespreken we de klachten van de patiënt. Dankzij de fotofunctie op de chat kan de zorgverlener van het MCC direct een diagnose stellen. Tijdens de chat wordt bepaald of een doorverwijzing naar de praktijk voor een afspraak nodig is.

Voor mensen die nog geen patiënt bij Arts en Zorg zijn is de online chat beschikbaar voor praktische en algemene vragen. Denk aan hulp bij een inschrijving of een vraag over openingstijden. Het is niet mogelijk om medische vragen te stellen via de chat als je geen patiënt bent bij Arts en Zorg.

Wanneer is de chat beschikbaar voor patiënten?

De chat is overdag en ‘s avonds geopend voor patiënten. De openingstijden van de chat zijn van 07.00 tot 21.00. Ook in het weekend en op feestdagen. Door deze beschikbaarheid zijn we breed bereikbaar en kunnen we kleine klachten op elk moment van de dag verhelpen.

Is chatten veilig voor patiënten?

Chatten gebeurt veilig en verantwoord. De chat van Arts en Zorg is beveiligd en er kan niemand meekijken. Bij vragen over medische klachten, vragen we de patiënt altijd om in te loggen met het DigiD. Zo geeft de patiënt de huisarts eenmalig toestemming om het medisch dossier in te zien en bij te werken. 

Voordelen van chatten met patiënten voor de huisarts

Beeldbellen kent een aantal voordelen voor zowel patiënt als huisarts.

  • Meer tijd voor kwalitatieve zorg: chatten is gemakkelijk en snel. Hierdoor houd je als huisarts meer tijd over voor kwalitatieve zorgverlening.
  • Gemak voor de patiënt: door de ruime openingstijden van de chat kan de patiënt chatten op het moment dat het hem/haar het beste uitkomt. Ook staat de patiënt op elke locatie gemakkelijk in contact met een huisarts.
  • Geen reistijd: voor zowel de huisarts als de patiënt zit er geen extra reistijd verbonden aan het consult.

Maak chatten ook mogelijk in jouw praktijk

Wil je in jouw praktijk ook gebruik maken van de voordelen die chatten in de zorg biedt? Kijk dan op Gezond.nl voor meer informatie.

Veelgestelde vragen

Hoe werkt chatten met de patiënt?

De chatfunctie werkt voor patiënten heel gemakkelijk. Via een mobiel, tablet of laptop gaan patiënten eenvoudig digitaal met de huisarts in gesprek. De chat is gratis en is toegankelijk voor iedereen. Patiënten bij Arts en zorg kunnen we direct helpen met algemene vragen, praktische tips of persoonlijke medische klachten.

Is chatten veilig voor patiënten?

Chatten gebeurt veilig en verantwoord. De chat van Arts en Zorg is beveiligd en er kan niemand meekijken. Bij vragen over medische klachten, vragen we de patiënt altijd om in te loggen met het DigiD.