business intelligence in de zorg

Business Intelligence in de zorg

Achter Arts en Zorg & GZA staat de ondersteunende staf. Een team van professionals in hun eigen aandachtsgebied(en) die onze zorgverleners zo goed mogelijk ondersteunen. Zodat zij zich bezig kunnen houden met dat waar we het allemaal voor doen: zorg verlenen aan onze patiënten. De ondersteunende staf bestaat bijvoorbeeld uit IT, finance, HR en zorgcontractering. Maar ook uit Inzicht. Drie collega’s vormen samen het team CBI, wat staat voor Clinical Business Intelligence. Hun doel? Zorgdragen voor consistentie, integriteit, beschikbaarheid en gebruik van data. Sander Teekens, onderdeel van team CBI, vertelt over hun plannen en hoe zij bijdragen aan het bieden van goede zorg aan onze patiënten.

Kwaliteit van zorg

Iedere organisatie heeft stuurinformatie nodig. Waar dat in commerciële organisaties vaak winst-gedreven is, ligt dat in de zorg anders. De eerste stuurinformatie – ofwel KPI’s – die we bij Arts en Zorg & GZA identificeren zijn kwaliteit van zorg en patiënttevredenheid. Sander legt uit: “Voor alle gezondheidscentra ontwikkelen we interactieve dashboards waarop zij de belangrijkste indicatoren voor hun centrum kunnen bekijken. Denk bijvoorbeeld aan patiënttevredenheid, servicelevel telefonie, aantal VIM meldingen, aantal klachten en de zorgindicatoren. De zorgindicatoren toetsen de kwaliteit van de zorg van de zorgprogramma’s. Wanneer een patiënt diabetes heeft, wordt hij of zij opgenomen in het zorgprogramma diabetes. Onderdeel van dit zorgprogramma is bijvoorbeeld dat patiënten één maal per jaar een voetonderzoek krijgen. Wij houden bij of dat gebeurt is. Indien nodig kunnen zorgverleners actie ondernemen en een patiënt oproepen als er nog geen voetonderzoek geweest is.”

Eigen inzicht

Op deze manier kunnen zorgverleners altijd inzien hoe het gaat op het gezondheidscentrum. En dat kunnen ze dan bijvoorbeeld vergelijken met een vorige maand, een ander centrum of een algemene benchmark, bijvoorbeeld vanuit het CBS. Sander vertelt: “Wij geven zorgverleners inzicht in wat ze aan het doen zijn. Hierdoor worden ze zelfsturend. Daarnaast kunnen zorgverleners ook op ieder moment zelf informatie opvragen bij ons, bijvoorbeeld over hoe vaak een bepaalde diagnose voorkomt, welke patiënten niet in een zorgprogramma zitten maar wel hartmedicatie hebben of cijfers over overbehandeling in de ouderenzorg.” De informatie die CBI verzamelt en analyseert is afgestemd op de behoeften vanuit de organisatie. Verschillende collega’s op de werkvloer of vanuit team zorg denken hierin mee. “Ook waren we onlangs aanwezig op de POH-tweedaagse. Hier hebben we alle POH’s van Arts en Zorg meegenomen in waar wij mee bezig zijn en konden we direct input ophalen.”

Vooruitkijken

De indicatoren zijn erg belangrijk voor onze organisatie. Ze laten zien waar we mee bezig zijn, hoe tevreden onze patiënten zijn en op welke onderdelen we onszelf kunnen verbeteren. Sander vertelt: “Dat is ontzettend belangrijk, maar wel alleen maar data uit het verleden. Binnenkort willen we de slag naar vooruitkijken gaan maken, bijvoorbeeld met behulp van Artificial Intelligence. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld voorspellingen gaan doen over bepaalde aandoeningen en medicaties die wel of niet goed werken. Dit biedt zowel zorgverlener als patiënt ontzettend veel nieuwe mogelijkheden.”