Van reguliere huisartsenpraktijk naar huisarts online

Renuka Sharma werkte al vierenhalf jaar als huisarts in Den Haag toen zij in september 2021 startte bij “Digital first” praktijk DocLine in Utrecht. In deze blog vertelt Renuka over haar ervaringen en waarom zij koos voor de combinatie van online en regulier werken.

Digitalisering door het coronavirus

‘Tijdens de eerste lockdown nam de patiëntenstroom in onze praktijk in Den Haag af door de coronamaatregelen. Mijn collega’s gingen om de beurt naar de praktijk. Omdat ik in Nieuwegein woonde, ging ik online werken. Ik had al een thuiswerkplek en kon makkelijk overleggen met de assistent. Telefonische afspraken en videoconsulten verrichtte ik vanuit huis, onze patiënten konden zelf hun afspraak inplannen voor een videoconsult. Het online werken beviel heel goed en ik vond het een mooie ontwikkeling: digitalisering in de gezondheidszorg die versneld werd door het coronavirus. Tegelijkertijd wilde ik het fysieke patiëntencontact behouden. Toen Arts en Zorg met de vraag kwam of ik voor DocLine wilde werken, en later met het voorstel om ook bij GezondheidsZorg Asielzoekers (GZA) te komen, was dat de ultieme combinatie.’

Ruimte voor vernieuwing en persoonlijke waarden

‘Digitaal werken als arts is innovatie in de zorg; je bedient mensen zonder dat ze vrij hoeven nemen van hun studie of werk. Door telefonische afspraken en videoconsulten kunnen we onze zorg overal aanbieden en zijn we ook ’s avonds en in het weekend bereikbaar. Ik denk dat het goed is om jezelf te vernieuwen, dus dit was een logische stap voor mij. Ik heb bewust gekozen voor het huisartsenvak, omdat ik door het patiëntencontact een band opbouw. Als iemand weer langskomt, grijp je terug op dat intermenselijk contact. De reden dat ik de studie geneeskunde ben gaan doen, is dat ik hiermee iets kan teruggeven aan de maatschappij.’

Afwisseling en ontwikkeling in een zelfsturend team

Bij DocLine werkt een jong team met een vaste assistent. Digitale en fysieke consulten wisselen elkaar af. Renuka: 'De praktijk is goed ingericht, het praktijkmanagement verloopt soepel en de ICT-afdeling is goed bereikbaar en kundig. Ons team werkt volgens holocratie (zelfsturend), waardoor we met z'n allen toekomstgericht werken. Je kunt in dit systeem eenvoudig zien wie wat doet, elkaar taken toebedelen als team en gestructureerd werken aan doelstellingen. Deze werkwijze past bij mij, dat is een extra pluspunt om voor Arts en Zorg te kiezen.'

Een dynamisch patiëntenbestand

De praktijk van DocLine zit in Gezondheidscentrum Galgenwaard, waar een fysiotherapiepraktijk, mondzorg en een sportschool naast zitten. Het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC) en Universiteit Utrecht liggen vlakbij. ‘Dus we zien veel studenten, afgestudeerden en jonge gezinnen. Maar ook ouderen en chronisch zieke patiënten: een gevarieerd patiëntenbestand met hedendaagse zorgvragen.’

Een gemiddelde werkdag bij DocLine

Renuka’s dag begint om acht uur met het doornemen van de post. Met de assistente bespreekt ze de consulten die in de agenda staan. Van half negen tot elf uur houdt ze digitaal spreekuur en daarna tot twaalf uur fysiek spreekuur. Ze sluit de ochtend af met een halfuur voor kort overleg en verwijzingen. Na de lunchpauze heeft ze vanaf één uur weer een digitaal en een fysiek spreekuur. Haar dag eindigt met het uitwerken van de e-consulten. Renuka: ‘Dit is een dynamische agenda, afhankelijk van vraag en aanbod. Doordat we zelfsturend werken, bewegen we mee met wat er nodig is. Zo lever ik maatwerk en bieden we onze patiënten zorg op de manier en tijd die hen uitkomt. Daarnaast vind ik de afwisseling fijn.’ 

De patiënt staat voorop

Renuka ziet in de werkwijze van DocLine de toekomst voor huisartsen. 'Tijdens de kennismaking nemen we de tijd om uit te leggen wat voor soort klachten geschikt zijn voor een digitaal consult. Zo kan een patiënt later een bewuste keuze maken voor een digitaal of fysiek consult. Er is een duidelijke agenda en de autonomie van de patiënt staat voorop. Dat betekent dat we samen overleggen hoe we iets aanpakken. Ik heb als arts een adviserende rol en geef de informatie die erbij hoort. Het is aan de patiënt wat die ermee doet, die beslist.'

Interesse?

Wij zijn altijd op zoek naar zorgverleners met interesse in zorginnovatie en komen graag met je in contact. Wil je meer weten? Neem contact op met ons via sollicitatie@artsenzorg.nl of neem een kijkje op de vacaturepagina.