Huisarts bij digital first praktijk DocLine

Sinds 1 september gaat Gezondheidscentrum Galgenwaard verder als DocLine Utrecht. DocLine is een eigentijdse vorm van huisartsenzorg waar de patiënt veel zorgzaken zelf gemakkelijk online regelt. Zo kan de patiënt eenvoudig een telefonisch- of videoconsult boeken met de huisarts, zonder tussenkomst van de doktersassistent. Het team van DocLine wordt ondersteund door een professioneel team van doktersassistenten en huisartsen van het Medisch Contact Centrum in Arnhem. Hierdoor kan de patiënt niet alleen overdag maar ook in de avonduren en in het weekend bij ons terecht. 

Willemijn Hubertus is huisarts bij DocLine. Daarnaast is ze ook beleidsarts waar ze zich vooral bezig houdt met digitale zorginnovaties. Lees meer over Willemijn’s ervaringen in deze blog!

Meedenken over zorginnovaties

Willemijn is sinds een jaar huisarts. Tijdens haar opleiding had ze al veel neventaken. Zo was ze bestuursvoorzitter van de LOVAH (Landelijke Organisatie Van Aspirant Huisartsen) en heeft zij tijdens haar laatste opleidingsjaar een specialisatie gevolgd in beleid en beheer. “Ik vind het leuk om zorgoverstijgend bezig te zijn”, vertelt Willemijn. “Om deze reden ben ik bij Arts en Zorg beland, hier kan ik zowel huisarts zijn als meedenken over zorginnovaties”.

Omdat Willemijn twee dagen per week huisarts is bij DocLine, heeft zij een goed beeld van wat goed gaat en waar de verbeterpunten liggen. Deze inzichten neemt ze mee in haar rol als beleidsarts binnen het team ‘zorginnovaties’.  Dit team kijkt naar zorginnovaties zoals DocLine of toekomstige mogelijkheden met artificial intelligence.

Fysieke, telefonische én videoconsulten

“Mijn dag bij DocLine is heel afwisselend”, vertelt Willemijn. “Het begint meestal met telefonische- en videoconsulten van 8 tot 11 uur. Daarna heb ik vaak een aantal fysieke consulten waarbij patiënten op de praktijk komen. Dat is in vergelijking met gewone huisartsenpraktijken praktischer: het plaatsen van spiraaltjes, het doen van kleine chirurgische ingrepen en lichamelijk onderzoek. Tussendoor is er tijd voor overleggen, het accorderen van recepten, beantwoorden van e-consulten en postverwerking. Vanaf 13 uur ’s middags heb ik eigenlijk dezelfde indeling als ‘s ochtends.”

De digitale werkwijze van DocLine 

DocLine is een “Digital First Praktijk”. Dit betekent dat een eerste consult altijd op afstand plaatsvindt via een telefonisch- of videoconsult. Wanneer het beter is om de klacht op de praktijk te bespreken, wordt de patiënt uitgenodigd op de praktijk. Maar wat maakt dit zo bijzonder? Volgens Willemijn zijn dit twee dingen: “Door digital first kan ik veel patiëntvriendelijker werken, omdat de patiënt niet naar de praktijk hoeft te komen als dat niet nodig is. Tegelijkertijd is de patiënt altijd fysiek welkom wanneer dat wel nodig is. Daarnaast ervaar ik een prettige werkdruk: als huisarts heb ik meer ruimte om uitgebreid de tijd te nemen voor een fysieke afspraak”.

Een positieve toekomstgerichte organisatie

Willemijn kijkt positief terug op haar eerste weken bij Arts en Zorg. “Het is een positieve en toekomstgerichte organisatie met veel ruimte voor eigen ideeën. Bij Arts en Zorg ligt de focus op samenwerking, ook met externe partijen zoals de zorgverzekeraars. Ten slotte ervaar ik Arts en Zorg als een niet-hiërarchische organisatie, dat vind ik heel fijn!” aldus Willemijn.

Nieuwe collega’s zou Willemijn het volgende willen meegeven: “Probeer deze digitale werkwijze eens en durf het aan! Het is niet zo anders dan wat je gewend bent als huisarts. Het is een andere manier van werken, maar het is ook niet meer dan dat. De drijfveren waarom ik ooit huisarts ben geworden -patiëntcontact en brede medische interesse- zijn bij DocLine Utrecht voldoende vertegenwoordigd.”

Interesse?

Lees meer over DocLine en de “digital first” werkwijze op de website. Wij zijn altijd op zoek naar zorgverleners met interesse in digitale zorginnovaties en komen graag met je in contact. Stuur een e-mail naar sollicitatie@artsenzorg.nl of bekijk onze openstaande vacatures.