Zorginnovatie voor optimale gezondheidszorg

Bij Arts en Zorg zijn we dagelijks bezig om de zorg voor de patiënt én zorgverleners te verbeteren. Zo zorgen we dat de gezondheidszorg optimaal functioneert en houden we de kosten beheersbaar. Door zorginnovatie en technologie blijft huisartsenzorg in de toekomst bereikbaar en beschikbaar. Ontdek hier alle zorginnovaties van Arts en Zorg.

Wat is zorginnovatie?

Zorginnovatie is een breed begrip. Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingen in de zorg zoals digitale consults maar ook het inzichtelijk maken van data. Bij Arts en Zorg focussen we ons op innovatie die de gezondheidszorg verbetert en de zorgverlener optimaal laat functioneren. Met deze innovaties blijven ook de kosten van gezondheidszorg beheersbaar.

Zorginnovatie en technologie

Arts en Zorg biedt vernieuwende en vraaggestuurde eerstelijnszorg door heel Nederland. Om de zorg blijvend te verbeteren volgen we technologische ontwikkelingen op de voet. Zo heeft Arts en Zorg nieuwe digitale diensten ontwikkeld zoals onze ‘digital first’ praktijk: DocLine. DocLine is de online huisarts waarbij je als patiënt alleen naar de praktijk gaat als het echt nodig is. Lees hieronder meer over onze (digitale) zorginnovaties.

Dit zijn zorginnovaties bij Arts en Zorg

Er zijn talloze innovaties die van cruciaal belang zijn om de huisartsenzorg in de toekomst bereikbaar en beschikbaar te houden. Dit zijn voorbeelden van zorginnovatie bij Arts en Zorg.

Videobellen met je huisarts

Nodig met videobellen de patiënt uit om via een videoverbinding op consult te komen. Videobellen biedt voordelen voor zowel patiënt als huisarts. Veel vragen van de patiënt zijn namelijk gemakkelijk online te beantwoorden. Hierdoor wordt de bereikbaarheid van de huisarts vergroot en houdt de huisarts meer kwalitatieve tijd over voor fysieke consults in de praktijk.

Meer over videobellen met je huisarts

Chatten met je huisarts

Patiënten kunnen elke dag chatten over gezondheidsvragen met zorgverleners via ons Medisch Contact Centrum (MCC) in Arnhem, Utrecht en Heereveen. Zij helpen onze patiënten met kleine klachten en waar nodig verwijzen zij de patiënt naar de juiste zorgverlener van zijn of haar praktijk. De chat is gratis voor iedereen, voor patiënten van Arts en Zorg is het mogelijk om op een veilige en betrouwbare manier de klacht te bespreken. Patiënten loggen in met hun DigiD en door de fotofunctie kan het MCC gemakkelijk beslissen of er een doorverwijzing naar de praktijk nodig is. 

Meer over chatten met zorgverleners

Business Intelligence in de zorg

Bij Arts en Zorg maken we steeds meer gebruik van data om de kwaliteit van zorg voor patiënt te verbeteren. Met business intelligence zorgen we voor consistentie, integriteit en beschikbaarheid met gebruik van deze slimme data. Hierdoor bewaren we het overzicht voor zowel patiënten als zorgverleners.

Meer over BI in de zorg

Gezond.nl

Voor Arts en Zorg focust Gezond.nl zich op het ontwikkelen van digitale diensten en infrastructuur op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Door snel, persoonlijk en eenvoudig antwoord te geven op gezondheidsvragen die spelen.

Meer over Gezond.nl

Taakherschikking bij zorgverleners

Taakherschikking is het structureel herverdelen van taken tussen zorgverleners. Hierdoor zorgen we ervoor dat het proces van zorgverlening veel doelmatiger is georganiseerd. Arts en Zorg geeft dit in een aantal van onze gezondheidscentra – op basis van behoefte – vorm via bijvoorbeeld de inzet van physician assistants en verpleegkundig specialisten. Ze nemen zelfstandig beslissingen over de behandeling van patiënten onder supervisie van de huisarts. 

Meer over taakherschikking

Teleconsultatie

De huisarts, verpleegkundig specialist of physician assistant kan – voordat een patiënt verwezen wordt – advies vragen aan een medisch specialist. Via teleconsultatie stuurt de zorgverlener de benodigde informatie naar de medisch specialist, zodat deze een goed oordeel kan vormen.

Meer over teleconsultatie

Werkdruk verlagen met LEAN

Een manier om werkdruk te verlagen is via LEAN: dit houdt in dat processen efficiënter worden ingezet en gestandaardiseerd. Als je binnen een team zoveel mogelijk op dezelfde manier werkt, vermindert de ruis en bespaar je tijd.

Meer over LEAN