Beeldbellen: persoonlijk contact met kwetsbare patiënten

In verband met het Coronavirus, worden veel consulten met patiënten op afstand gevoerd. Telefonisch of via videoconsult (beeldbellen). Zeynep, praktijkmanager en POH-S bij Gezondheidscentrum Voorhof, neemt ons mee in haar ervaringen met het videoconsult.

 

Beeldbellen is een goede uitkomst voor kwetsbare patiënten

Zeynep: “Als POH-S zie ik veel chronisch zieke patiënten. Dat zijn juist vaak patiënten die kwetsbaar en eenzaam zijn. Een aantal van hen heeft door het Coronavirus minder (fysiek) contact met anderen. Het videoconsult kan dat gedeeltelijk opvangen. Ik merk dat patiënten echt behoefte hebben om je te zien en hun verhaal te doen. Daarnaast heeft het ook voordelen voor mij: omdat ik de patiënt kan zien, kan ik beter inschatten of iemand bijvoorbeeld ondervoed is. Telefonisch kan ik natuurlijk veel doorvragen, maar ik kan niet zien hoe een patiënt eruit ziet. Als je de patiënt goed kent, kun je wat je ziet tijdens het videoconsult, vergelijken met wat je weet van de patiënt. Eventuele verschillen merk je gemakkelijk op. Waar nodig trek ik dan aan de bel, door bijvoorbeeld vrijwilligers in te zetten via Welzijn op Recept.”

 

Persoonlijk contact op afstand

Een veelgehoorde reservering bij het doen van videoconsulten is dat het onpersoonlijk is. Toch kun je ook hele persoonlijke en zelfs emotionele gesprekken voeren met een videoconsult. Zeynep: “Een van mijn patiënten werd onlangs gediagnosticeerd met een terminale ziekte. Ik wilde hem graag zien om te vragen hoe het met hem ging, helaas was dit door de strakke Coronamaatregelen niet mogelijk. Een videoconsult was hierbij een echte uitkomst! Beeldbellen gaf mij de mogelijkheid om toch afscheid te nemen van mijn patiënt en heel openhartig met hem te praten. Deze unieke ervaring in een bijzondere periode blijft me de rest van mijn leven bij. Ik had niet verwacht dat je je bij zorg op afstand tóch zo verbonden met de ander kan voelen.”

 

Angst voor het onbekende

Onbekende dingen zijn vaak spannend. Zo ook met videoconsulten. Zeynep: “Het doen van videoconsulten is even wennen, maar als je over die drempel heen bent is het echt niet heel anders dan een patiënt in de spreekkamer. Natuurlijk kun je geen bloeddrukmetingen of andere onderzoeken doen, maar het geeft een goed beeld van het welzijn van de patiënt. Er is vaak angst voor onbekende dingen. Dat zit hem puur in de onervarenheid: je weet niet wat je te wachten staat. Mijn ervaring? Als je een videoconsult probeert, merk je dat het hartstikke fijn is en dat de patiënt ook heel blij is dat je elkaar kan zien!”

 

Arts en Zorg maakt gebruik van de videoconsultmodule gezond.nl. Deze videoconsultmodule is in ons eigen beheer ontwikkeld, voor en door zorgverleners. Voor meer informatie, zie www.gezond.nl/videoconsult.