Van verpleegkundig specialist in het ziekenhuis naar de eerstelijn: een ander takenpakket

Van werken in het ziekenhuis naar werken in de eerstelijnszorg, in 2012 heeft Jolanda die stap gezet. Hoe is het om als verpleegkundig specialist aan de slag te gaan bij een gezondheidscentrum waar vernieuwing hoog in het vaandel staat? Je leest het in deze blog.

“Ik wilde heel graag overstappen naar de eerstelijn”

In 2012 is Jolanda begonnen als verpleegkundig specialist bij Gezondheidscentrum Leeuwarden. Daarvoor werkte ze vijf jaar als verpleegkundig specialist in het ziekenhuis bij de patriarchische chirurgie. “Ik wilde heel graag de overstap maken naar de eerstelijn. In het ziekenhuis was de focus op smalle zorg waarbij ik een actieve begeleidende rol had in het hele proces: van intake tot nazorg. Nu heb ik een heel praktische rol waarbij ik voornamelijk bezig ben met medische handelingen. Dit vind ik veel leuker en past heel goed bij mij. Als verpleegkundig specialist in de eerstelijn heb ik een groter spectrum aan verantwoordelijkheden en casussen. Ik help patiënten van jong tot oud. Met behulp van een inwerktraject, kon ik deze overstap maken.”.

Samen met de huisarts bied je continuïteit van zorg

“Binnen ons team hebben we vier huisartsen die ondersteund worden door vier verpleegkundig specialisten en physician assistants. Dat is een heel boeiende samenwerking. De huisartsen zien de complexere casussen en wij de veelvoorkomende klachten. Maar door het tekort aan huisartsen, hebben wij de mogelijkheid om ons vak uit te breiden en meer over complexe klachten te leren. Dat kan lastig zijn, maar is ook een uitdaging. Samen met de huisarts speel je een rol voor kwetsbare patiënten. Sommige huisartsen werken drie dagen in de week, wij kunnen het dan in die andere dagen opvangen. Zo bied je samen continuïteit van zorg.”.

“Er zijn veel mogelijkheden”

Met verschillende gezondheidscentra in Nederland, ben je onderdeel van een grote organisatie. Dit merkt Jolanda ook. “Op een gezondheidscentrum werk je in een kleine setting met een vast team. Je merkt dat je deel bent van een grote organisatie door de vernieuwingen die continu op de werkvloer plaatsvinden en het fijne contact met de praktijkmanager. Deze pakt signalen op en er is ruimte om issues of suggesties aan te geven. Nieuwe collega’s brengen ook weer nieuwe input met zich mee. Dit maakt samenwerken heel leuk. In de afgelopen jaren is er veel veranderd: LEAN, nieuw telefoonsysteem, POH fysiotherapie, reizigersadvies… Arts en Zorg biedt veel mogelijkheden.”

“We zijn vooruitstrevend”

In de kleine en subtiele dingen merkt Jolanda dat ze een fijne werkgever heeft. Ze vertelt: “Vorig jaar was mijn moeder overleden en kon ik zonder hinder de laatste week met haar doorbrengen. Er is begrip voor je. Daarnaast zijn we een leuke groep mensen en wordt er goed voor ons gezorgd. Als we bijvoorbeeld een vergadering in de avond hebben, staat er altijd eten klaar. Op de werkvloer worden innovaties doorgevoerd en worden we voorzien van de laatste apparatuur. Het zijn kleine dingen, maar die maken het wel heel fijn.”

“Wat ik zelf nu wel leuk vind, is de digitalisering: digitaal afspraken maken, videoconsulten, chatten …Binnenkort kunnen ook dossiers en labuitslagen digitaal bekeken worden. Elk nieuw ding heeft voordelen en ook wat kinderziektes. Dat zijn we continu aan het verbeteren. Ik vind het leuk dat we daarin vooruitstrevend zijn.”